Hoe productiebedrijf Kriket de perfecte partner vond om te internationaliseren
Om hun product te schalen op internationaal niveau en een team uit te bouwen, zocht de Brusselse producent van krekelrepen Kriket de hulp op van The Harbour om een professionele en betrouwbare "smart capital" investeerder te vinden.
uitdaging
Na een succesvolle crowdfunding campagne was er duidelijk momentum, maar de oprichters - tevens ook broer en zus - hadden zelf geen financiële of juridische ervaring om een deal voor te bereiden.
aanpak
Toen Kevin en Aitor bij ons kwamen aankloppen, begonnen we met het opstellen van een realistisch financieel plan. Op basis daarvan konden we de financieringsnood voor hun plannen bepalen. Dat bleek 550.000 euro te zijn.
We bekeken de huidige kapitaalstructuur om te bepalen welke financiering het meest geschikt zou zijn. Daaruit landen we op 50% (quasi-)kapitaal en 50% bankfinanciering. Als we enkel voor kapitaal zouden kiezen, zou het foundersduo té veel aandelen moeten afstaan. Daarnaast was er wel voldoende (quasi-) kapitaal nodig om de slaagkans op de resterende bankfinanciering zo hoog mogelijk te houden.
De aanpak
- Lean Business Challenge
- Cashflowplan & Financial Model
- Funding Need & Mix
- Valuation
- Pitch & Investor Memorandum
- Investor Networking & Relations
- Term sheets & Agreements
resultaat
Door 3 maanden lang intensief samen te werken kon Kriket een aantrekkelijke deal sluiten met Colruyt Groep die naast financiële middelen, ook de jarenlange ervaring en het juiste netwerk brengt om de internationale ambities waar te maken.