Samen een koper vinden aan de beste voorwaarden?
Hoeveel is mijn bedrijf waard? Waar vind ik de juiste koper? Hoe zorg ik voor continuïteit? Verkoop je onderneming vol zelfvertrouwen. Door een onderbouwd dossier en breed netwerk zorgen we voor de beste voorwaarden.
Waarom een koper zoeken met The Harbour als wingman?
Als je het belangrijk vindt om een koper te vinden die aansluit bij jouw visie en bedrijfswaarden en aan de juiste voorwaarden, dan zijn de M&A experts van The Harbour jouw grootste kans op succes. The Harbour staat jou bij van A tot Z om een geschikte overnemer te vinden voor jouw bedrijf of investering, zodat je de volgende stap kan zetten in jouw ondernemersverhaal.
Goede deals dankzij onderbouwde dossiers
Alle documenten, informatie memo's en waarderingen worden zorgvuldig voorbereid zodat je professioneel overkomt en een sterk dossier hebt om te onderhandelen.
We kijken naar waardecreatie en positionering om de waardering te optimaliseren
We verzamelen alle nodige documentatie om het due diligence process te versnellen
Een sterk toekomstperspectief en groeipotentieel aantonen verhoogt de interesse van overnemers.
Een uitgebreid netwerk van overnemers
Krijg toegang tot ons netwerk van private en professionele kopers om jouw verkoopdossier voor te leggen. Door meerdere kopers aan te spreken, creëren we een betere onderhandelingspositie om de beste voorwaarden af te dwingen.
Strategische kopers op zoek naar synergieën
Financiële kopers op zoek naar interessante investering
Managers die de leiding willen overnemen
Individuen die ondernemer willen worden
Advies en ondersteuning op alle vlakken
The Harbour heeft alle nodige kennis in-house om het volledige M&A traject te doorlopen: finance, legal, strategie, matchmaking,... Je krijgt een vast aanspreekpunt dat je samen met ons dynamisch team van experts door het traject zal loodsen.
We voeren marktanalyses uit om inzicht te krijgen in waarde en het ideale verkoopmoment te bepalen
We hebben ervaring met de verkoop van volledige bedrijven en minderheidsparticipaties
We geven advies bij de overdracht van leiding en eigendom, zodat de continuïteit van het bedrijf gewaarborgd blijft
Deze groeiende ondernemingen vonden hun deal al
Hoe verloopt zo'n M&A Traject?
Elk traject is uiteraard uniek, maar hier zie je een voorbeeld van een M&A Traject.
Stap 1: Screening
We analyseren jouw bedrijf en cijfers om na te gaan of je onderneming klaar is om verkocht te worden. Uiteraard controleren we ook of je aan onze criteria voor een M&A traject voldoet:
Je hebt een recurrente omzet van 1 mio euro of meer.
Jouw bedrijf is winstgevend en heeft een EBITDA van 250.000 euro of meer.
Jouw bedrijf is cashflowpositief.
Je zoekt een koper voor het bedrijf of voor een belangrijke participatie in het bedrijf
Je wil je laten begeleiden en samen met M&A experts het traject doorlopen
Stap 2: Voorbereiding dossiers
We ondersteunen je van A tot Z om een aantrekkelijk verkoopdossier met, onder andere, een onderbouwd informatiememorandum en waardering op te stellen. Terwijl onze financiële en legale experts de nodige documenten in orde brengen, krijg je verdere begeleiding op vlak van sales en marketing om je dossier aantrekkelijk voor te stellen.
Lees meer over onze diensten
Stap 3: Matchmaking met de juiste overnemers
Op basis van jouw visie, waarden en wensen, zoeken we naar het juiste type overnemer (strategisch, financieel, management, individu, sectorgenoot of andere). Vervolgens identificeren we potentiële kopers en nemen we contact op om te polsen naar mogelijke interesses en voorwaarden. Bij concrete interesse én na overleg, bezorgen we kandidaten confidentieel alle nodige informatie en begeleiden we bij de verdere gesprekken om tot een akkoord te komen.
Strategische koper
Op zoek naar synergieën zoals marktuitbreiding, kostenbesparingen of toegang tot innovatieve oplossingen.
Financiële koper
PE, VC of family offices op zoek naar bedrijven met sterke groeimogelijkheden om een mooi rendement te realiseren
Management
Bestaand management dat het bedrijf overneemt of nieuwe managers die de leiding overnemen en zich volledig of gedeeltelijk inkopen.
Individu
Particulieren die een bedrijf willen overnemen om ondernemer te worden.
Stap 4: Closing
We stoppen niet tot alles, al dan niet in samenwerking met jouw advocaat of boekhouder, is afgerond. Een traject stopt voor ons pas wanneer de juridische documenten opgemaakt zijn, alle handtekeningen op de contracten staan, je het geld op je rekening ziet en we samen hebben geklonken.
Waarom kozen meer dan 1.000 founders al voor The Harbour?
We delen ons netwerk
We zoeken niet alleen naar overnemers uit de sector, maar delen graag ons netwerk aan strategische en financiële kopers, waaronder PE, VC en corporate venture fondsen.
We zijn discreet
We contacteren als vertrouwenspersoon mogelijke kopers, zonder vertrouwelijke informatie vrij te geven. Zo beslis je zelf met wie je aan tafel gaat zitten.
We staan samen in de ring
The Harbour is jouw wingman tot de juiste koper is gevonden. Krijg hands-on hulp bij waarderingen, data rooms, term sheets, onderhandelingen en meer.
86%
succesratio op al onze funding en M&A rondes
3x
sneller een deal dan wanneer je het zelf doet
100%
focus op overnames en groeifinanciering
5.000
warme contacten in ons internationale netwerk
We zijn zeker niet de enige oplossing, maar wel de beste
Het is slim om je te laten begeleiden in zo’n traject. Maar dan laat je je best
begeleiden door een partij die hier de juiste expertise en focus in heeft.
zoals “the Big Four”
Veel ervaring met adviers, minder met matchmaking
Werken niet praktisch en hands-on
Enkel interesse in grote bedrijven
Beperkt netwerk bij banken, angels, kopers...
Kosten lopen snel op
kantoren die hun services willen uitbreiden
Begrijpen ondernemers niet altijd
Doen geen matchmaking
Kunnen geen aantrekkelijke pitch deck maken
Kunnen weinig risico nemen
Hebben geen M&A of financieringsnetwerk
volledig gefocust op funding en M&A
Praat de taal van de ondernemer
Ondersteuning van A tot Z
Commercieel, financieel en legal team
Weten perfect wat financiers en kopers willen
Warm netwerk van 5k+ internationale contacten
We focussen enkel op groeiende ondernemers die aan volgende criteria voldoen:
Je hebt een recurrente omzet van 1 mio euro of meer.
Jouw bedrijf is winstgevend en heeft een EBITDA van 250.000 euro of meer.
Jouw bedrijf is cashflowpositief.
Je zoekt een koper voor het bedrijf of voor een belangrijke participatie in het bedrijf.
Je wil je laten begeleiden en samen met M&A experts het traject doorlopen.
Heb je eerder nood aan financiering dan een overnemer? Bekijk ons Funding Traject.
Boek een kennismaking inVeelgestelde vragen.
Heb je nog andere vragen?
In grote lijnen mag je rekening houden met ongeveer 6%-7% op de totale verkoop, gespreid over een vaste opstartkost en een deel op commissie. We nemen dus een deel van het risico over. Er is echter geen vaste prijs omdat geen enkel verkooptraject 100% hetzelfde is. We maken altijd een maatwerk prijs op basis van je situatie en noden:
- Welke voorbereiding is er al?
- Heb je zelf al een netwerk van mogelijke kopers?
- Welk type van koper zoeken we?
Elk traject en elke prijs worden opgemaakt op basis van de zaken die je zelf al voorbereid hebt. Sommige ondernemers hebben al kopers maar hebben nood aan een sterk dossier om een goede prijs te krijgen. Andere ondernemers komen zonder netwerk maar met een volledig voorbereid dossier. Die matchen we dan graag met de juiste koper.
We hebben elkaar in het traject nodig om de juiste deal te kunnen sluiten. We zetten elke stap samen en werken als jouw wingman. We ondernemen geen acties die we niet eerst samen besproken hebben. Het is immers jouw bedrijf dat we verkopen.
We hebben enkele harde criteria waaraan je moet voldoen om een M&A traject met ons te doorlopen:
- Je hebt een recurrente omzet van 1 mio euro of meer.
- Jouw bedrijf is winstgevend en heeft een EBITDA van 250.000 euro of meer.
- Jouw bedrijf is cashflowpositief.
- Je zoekt een koper voor het bedrijf of voor een belangrijke participatie in het bedrijf
- Je wil je laten begeleiden en samen met M&A experts het traject doorlopen
Het is inderdaad zo dat we bij een beperkt deel van onze trajecten geen geschikte overnemer vinden. Daarom werken we gedeeltelijk op commissie, we delen dus het risico. Als we samen geen overnemer kunnen ophalen, betaal je enkel de opstartkost die de administratieve kant van het traject gedeeltelijk dekt.
Heb je nog vragen?