M&A traject met experts

Samen een koper vinden aan de beste voorwaarden?

Hoeveel is mijn bedrijf waard? Waar vind ik de juiste koper? Hoe zorg ik voor continuïteit? Verkoop je onderneming vol zelfvertrouwen. Door een onderbouwd dossier en breed netwerk zorgen we voor de beste voorwaarden.

Krijg toegang tot ons netwerk van private en professionele kopers
Doorloop een volledig op maat gemaakt M&A traject
Werk met een expert vanaf de voorbereiding tot de effectieve verkoop

Waarom een koper zoeken met The Harbour als wingman?

Als je het belangrijk vindt om een koper te vinden die aansluit bij jouw visie en bedrijfswaarden en aan de juiste voorwaarden, dan zijn de M&A experts van The Harbour jouw grootste kans op succes. The Harbour staat jou bij van A tot Z om een geschikte overnemer te vinden voor jouw bedrijf of investering, zodat je de volgende stap kan zetten in jouw ondernemersverhaal.

Goede deals dankzij onderbouwde dossiers

Alle documenten, informatie memo's en waarderingen worden zorgvuldig voorbereid zodat je professioneel overkomt en een sterk dossier hebt om te onderhandelen.

We kijken naar waardecreatie en positionering om de waardering te optimaliseren

We verzamelen alle nodige documentatie om het due diligence process te versnellen

Een sterk toekomstperspectief en groeipotentieel aantonen verhoogt de interesse van overnemers.

Boek een kennismaking in

Een uitgebreid netwerk van overnemers

Krijg toegang tot ons netwerk van private en professionele kopers om jouw verkoopdossier voor te leggen. Door meerdere kopers aan te spreken, creëren we een betere onderhandelingspositie om de beste voorwaarden af te dwingen.

Strategische kopers op zoek naar synergieën

Financiële kopers op zoek naar interessante investering

Managers die de leiding willen overnemen

Individuen die ondernemer willen worden

Boek een kennismaking in

Advies en ondersteuning op alle vlakken

The Harbour heeft alle nodige kennis in-house om het volledige M&A traject te doorlopen: finance, legal,  strategie, matchmaking,... Je krijgt een vast aanspreekpunt dat je samen met ons dynamisch team van experts door het traject zal loodsen.

We voeren marktanalyses uit om inzicht te krijgen in waarde en het ideale verkoopmoment te bepalen

We hebben ervaring met de verkoop van volledige bedrijven en minderheidsparticipaties

We geven advies bij de overdracht van leiding en eigendom, zodat de continuïteit van het bedrijf gewaarborgd blijft

Boek een kennismaking in

Deze groeiende ondernemingen vonden hun deal al

Hoe MyGrid €600.000 ophaalde om de energietransitie te versnellen

De weg naar groei zit vol uitdagingen, zeker als je een innovatief product wilt lanceren in een competitieve markt. Voor MyGrid, de Vlaamse start-up achter de slimme thuisbatterij ModuleOne, was dat niet anders. Om hun missie – duurzame energie toegankelijk maken voor iedereen – waar te maken, hadden oprichters Jan Wellens en Stef Van de Gehuchte niet alleen kapitaal nodig, maar ook de juiste investeerders. Met hulp van The Harbour legden ze een slim en strategisch Funding Traject af, met €600.000 en waardevolle expertise als resultaat. Zo bereidde MyGrid zich voor om hun duurzame missie waar te maken.

Stef Van de Gehuchte

-

MyGrid

Waardering helpt succesvolle online rekruteringstool futureproof te maken

CVWarehouse werd in 2006 opgericht door Inge Geerdens en maakt software voor digitale rekruteringsprocessen. Met de gebruiksvriendelijke online rekruteringstool wordt het voor bedrijven een pak makkelijker om vacatures en kandidaten te beheren en zo het wervingsproces te optimaliseren.

Inge Geerdens

-

CVWarehouse

Hoe productiebedrijf Kriket de perfecte partner vond om te internationaliseren

Om hun product te schalen op internationaal niveau en een team uit te bouwen, zocht de Brusselse producent van krekelrepen Kriket de hulp op van The Harbour om een professionele en betrouwbare "smart capital" investeerder te vinden.

Michiel Van Meervenne

-

Kriket

1,4 mio om te blijven innoveren in de online wereld van luxury gifting

Wat koop je nog voor een man die al alles heeft? Het Belgische Luxury for Men lanceerde in 2015 een webshop met kwalitatieve luxeproducten voor mannen, en dat bleek een schot in de roos. Enkele jaren later kwam er zelfs een tweede B2B-webshop met exclusievere bedrijfsgeschenken bij: Exclusive Business Gifts.

Dries Boven

-

Luxury For Men

500k om als Nederlandse ondernemer ook in België vaste voet aan de grond te krijgen

Ondernemen is voor Bart Van der Meer (39) niet nieuw. Ondernemen in België is dat wel. Wanneer hij langs de Gentse Baan in Sint-Niklaas op een toplocatie stoot, wil hij er een Q8-tankstation met broodjeszaak en supermarkt openen. Zo gezegd, maar niet zo makkelijk gedaan.

Bart Van der Meer

-

My Partners

1,4 mio om ready-to-serve cocktails internationaal te lanceren

Het zijn de beste bartenders van België die tijdens corona een succesformule zien in ready-to-serve cocktails en mocktails. Top-notch drinks dus die eenvoudig en snel geserveerd worden, ongeacht ervaring. En het gaat hard, al na twee jaar groeit Craftails uit tot een internationaal merk.

Yannick Draeyers

-

Craftails

Groeiambities van My Best Food realiseren met factoring

Opgegroeid in de sector, richt Kaya Oguzhan in 2021 My Best Food op, een productiebedrijf van döner kebab en andere hoogwaardige, kant-en-klare vleesproducten. Omdat de jonge ondernemer van bij de start heel erg focust op kwaliteit, smaak en gezondheid, krijgt Kaya al snel het vertrouwen van heel wat restaurants, bakkerijen en cateringbedrijven.

Kaya Oguzhan

-

My Best Food

500k om nog meer (inter)nationale sportclubs te voorzien van superieur fitnessmateriaal

STRIDE levert superieur fitnessmateriaal en bouwt kick-ass trainingsfaciliteiten voor eliteteams, professionals en topsporters. No sweat no glory, en dus werkt het Gentse merk hard om ook in Europa steeds meer voet aan de grond te krijgen. STRIDE is ambitieus en blijft de concurrentie graag twee stappen voor, maar daar is groeifinanciering voor nodig.

Leander Verbraeken

-

STRIDE Europe

Hoe verloopt zo'n M&A Traject?

Elk traject is uiteraard uniek, maar hier zie je een voorbeeld van een M&A Traject. 

1

Stap 1: Screening

We analyseren jouw bedrijf en cijfers om na te gaan of je onderneming klaar is om verkocht te worden.
Uiteraard controleren we ook of je aan onze criteria voor een M&A traject voldoet:

Je hebt een recurrente omzet van 1 mio euro of meer.

Jouw bedrijf is winstgevend en heeft een EBITDA van 250.000 euro of meer.

Jouw bedrijf is cashflowpositief.

Je zoekt een koper voor het bedrijf of voor een belangrijke participatie in het bedrijf

Je wil je laten begeleiden en samen met M&A experts het traject doorlopen

Boek een kennismaking in
2

Stap 2: Voorbereiding dossiers

We ondersteunen je van A tot Z om een aantrekkelijk verkoopdossier met, onder andere, een onderbouwd informatiememorandum en waardering op te stellen. Terwijl onze financiële en legale experts de nodige documenten in orde brengen, krijg je verdere begeleiding op vlak van sales en marketing om je dossier aantrekkelijk voor te stellen.

"We vinden tot 5x meer mogelijke kopers dan ondernemers die zelf op zoek gaan"

Lees meer over onze diensten

3

Stap 3: Matchmaking met de juiste overnemers

Op basis van jouw visie, waarden en wensen, zoeken we naar het juiste type overnemer (strategisch, financieel, management, individu, sectorgenoot of andere). Vervolgens identificeren we potentiële kopers en nemen we contact op om te polsen naar mogelijke interesses en voorwaarden. Bij concrete interesse én na overleg, bezorgen we kandidaten confidentieel alle nodige informatie en begeleiden we bij de verdere gesprekken om tot een akkoord te komen.

Strategische koper

Op zoek naar synergieën zoals marktuitbreiding, kostenbesparingen of toegang tot innovatieve oplossingen.

Financiële koper

PE, VC of family offices op zoek naar bedrijven met sterke groeimogelijkheden om een mooi rendement te realiseren

Management

Bestaand management dat het bedrijf overneemt of nieuwe managers die de leiding overnemen en zich volledig of gedeeltelijk inkopen.

Individu

Particulieren die een bedrijf willen overnemen om ondernemer te worden.

4

Stap 4: Closing

We stoppen niet tot alles, al dan niet in samenwerking met jouw advocaat of boekhouder, is afgerond. Een traject stopt voor ons pas wanneer de juridische documenten opgemaakt zijn, alle handtekeningen op de contracten staan, je het geld op je rekening ziet en we samen hebben geklonken.

Waarom kozen meer dan 1.000 founders al voor The Harbour?

We delen ons netwerk

We zoeken niet alleen naar overnemers uit de sector, maar delen graag ons netwerk aan strategische en financiële kopers, waaronder PE, VC en corporate venture fondsen.

We zijn discreet

We contacteren als vertrouwenspersoon mogelijke kopers, zonder vertrouwelijke informatie vrij te geven. Zo beslis je zelf met wie je aan tafel gaat zitten.

We staan samen in de ring

The Harbour is jouw wingman tot de juiste koper is gevonden. Krijg hands-on hulp bij waarderingen, data rooms, term sheets, onderhandelingen en meer.

86%

succesratio op al onze funding en M&A rondes

3x

sneller een deal dan wanneer je het zelf doet

100%

focus op overnames en groeifinanciering

5.000

warme contacten in ons internationale netwerk

We zijn zeker niet de enige oplossing, maar wel de beste

Het is slim om je te laten begeleiden in zo’n traject. Maar dan laat je je best
begeleiden door een partij die hier de juiste expertise en focus in heeft.

Consultants

zoals “the Big Four”

Veel ervaring met adviers, minder met matchmaking

Werken niet praktisch en hands-on

Enkel interesse in grote bedrijven

Beperkt netwerk bij banken, angels, kopers...

Kosten lopen snel op

Boekhouders en advocaten

kantoren die hun services willen uitbreiden

Begrijpen ondernemers niet altijd

Doen geen matchmaking

Kunnen geen aantrekkelijke pitch deck maken

Kunnen weinig risico nemen

Hebben geen M&A of financieringsnetwerk

Experts van The Harbour

volledig gefocust op funding en M&A

Praat de taal van de ondernemer

Ondersteuning van A tot Z

Commercieel, financieel en legal team

Weten perfect wat financiers en kopers willen

Warm netwerk van 5k+ internationale contacten

We focussen enkel op groeiende ondernemers die aan volgende criteria voldoen:

Je hebt een recurrente omzet van 1 mio euro of meer.

Jouw bedrijf is winstgevend en heeft een EBITDA van 250.000 euro of meer.

Jouw bedrijf is cashflowpositief.

Je zoekt een koper voor het bedrijf of voor een belangrijke participatie in het bedrijf.

Je wil je laten begeleiden en samen met M&A experts het traject doorlopen.

Heb je eerder nood aan financiering dan een overnemer? Bekijk ons Funding Traject.

Boek een kennismaking in

Veelgestelde vragen.

Heb je nog andere vragen?

Wat kost een M&A traject?

In grote lijnen mag je rekening houden met ongeveer 6%-7% op de totale verkoop, gespreid over een vaste opstartkost en een deel op commissie. We nemen dus een deel van het risico over. Er is echter geen vaste prijs omdat geen enkel verkooptraject 100% hetzelfde is. We maken altijd een maatwerk prijs op basis van je situatie en noden:

  • Welke voorbereiding is er al?
  • Heb je zelf al een netwerk van mogelijke kopers?
  • Welk type van koper zoeken we?
Wat als ik al een verkoopdossier heb opgemaakt?

Elk traject en elke prijs worden opgemaakt op basis van de zaken die je zelf al voorbereid hebt. Sommige ondernemers hebben al kopers maar hebben nood aan een sterk dossier om een goede prijs te krijgen. Andere ondernemers komen zonder netwerk maar met een volledig voorbereid dossier. Die matchen we dan graag met de juiste koper.

Nemen jullie alles over of behoud ik een deel van de controle?

We hebben elkaar in het traject nodig om de juiste deal te kunnen sluiten. We zetten elke stap samen en werken als jouw wingman. We ondernemen geen acties  die we niet eerst samen besproken hebben. Het is immers jouw bedrijf dat we verkopen.

Waarop screenen jullie precies?

We hebben enkele harde criteria waaraan je moet voldoen om een M&A traject met ons te doorlopen:

  • Je hebt een recurrente omzet van 1 mio euro of meer.
  • Jouw bedrijf is winstgevend en heeft een EBITDA van 250.000 euro of meer.
  • Jouw bedrijf is cashflowpositief.
  • Je zoekt een koper voor het bedrijf of voor een belangrijke participatie in het bedrijf
  • Je wil je laten begeleiden en samen met M&A experts het traject doorlopen
Wat als ik geen overnemer vind?

Het is inderdaad zo dat we bij een beperkt deel van onze trajecten geen geschikte overnemer vinden. Daarom werken we gedeeltelijk op commissie, we delen dus het risico. Als we samen geen overnemer kunnen ophalen, betaal je enkel de opstartkost die de administratieve kant van het traject gedeeltelijk dekt.

Heb je nog vragen?

Op zoek naar een wingman? Vind samen met ons de beste deals.

Boek een kennismaking in
Volledig vrijblijvend en amper een halfuurtje van je tijd